Bob, opnieuw opgestart...

Friday, October 07, 2005

Wie het weet mag het zeggen, graag zelfs... DNA vraagje.

Wie het weet mag het zeggen, graag zelfs…. Het gaat om het volgende: Ik zat vanavond met mijn moeder en broertje te eten toen Paul vertelde dat hij van de week in Leeuwarden met een vriend van hem had zit eten. Het gesprek was gekomen op onder andere mijn transplantatie. Ze hebben een tijdje zitten discussiëren en op een gegeven moment ging het over DNA. En toen vroegen ze zich hoe dat nu bij mij (en dus vanzelf ook bij andere getransplanteerden) zit, of dat mijn DNA veranderd is, of dat ik 2 soorten DNA in mijn lijf heb, of dat mijn DNA helemaal niet veranderd is. Ze wisten het niet en vanavond kwamen we er ook niet uit met zijn drieën. Dus als iemand een idee heeft hoe het werkt, of zo maar een gedachtenspinsel, reageer dan even via comments aub, ik ben heel benieuwd wat jullie denken (of weten uiteraard). Azarja, Bas, Esmé, Marjan, heeft een van jullie hier wel eens over nagedacht?

Verder gewerkt vandaag, was erg gezellig. En nee, Van Alles en Met Frank Heinen, ik zal onze (heel foute, maar ontzettend melige) lunch conversatie hier niet publiceren... Ga vanavond (zeker voor een vrijdagavond) maar eens een beetje op tijd naar bed denk ik, dat is weer veel te lang geleden eigenlijk. Morgenmiddag ga ik weer eens proberen heel voorzichtig te tennissen, met Sophie. ’s Avonds eerst uit eten met mijn vader en daarna in kroeg of bij vrienden thuis Tsjechië – Nederland kijken. Mijn voorspelling: 0-2…En dus plaatsing voor het WK, gelijkspel is trouwens genoeg daarvoor. En ondanks dat niemand begrijpt waarom Van Basten Mark van Bommel niet selecteert (je zou bijna zeggen dat Van Bommel het met de vrouw van Van Basten gedaan heeft), kan ook ik niet zeggen dat hij het niet goed doet. Je (er vanuit gaande dat het morgen en anders woensdag thuis tegen Macedonië lukt) zo makkelijk plaatsen voor een WK is knap en ik kan me een stuk dramatischer kwalificatiereeksen herinneren…

En onderstaand plaatje kwam ik vanavond tegen op de site van Voetbal International. Genieten als PSV-fan zijnde....

6 Comments:

  • Bob, volgens mij is het zo dat jij wel ander DNA in je lichaam hebt, maar doordat jou eigen DNA in zo grote meerdeheid is, dat die het vreemde DNA in de loop van de tijd zal vervangen...Wat dacht jij zelf?

    By Anonymous Anonymous, at 1:35 PM  

  • Ja, waarschijnlijk zal je dan wel 2 verschillene DNA in je lichaam hebben. Daarom heb je toch ook die anti-afstotingsmiddelen? Of heb ik dat verkeerd. Dat het ene (je vertrouwde, in de grote meerderheid-zijnde DNA) je andere 'nieuwe' DNA wil verstoten ofzo :P
    Ja wat dacht jij zelf eigenlijk ;)

    By Anonymous Anonymous, at 9:27 PM  

  • Ik heb dus zelf geen idee echt, vandaar deze vraag... Vind jullie theorieën heel aardig tot nu toe, ben benieuwd naar meet ideëen!

    By Blogger Bob, at 1:56 AM  

  • Volgens mij is het zo dat ze iemand zoeken met het DNA wat qua structuur het meest op jouw DNA lijkt. Danzou je dus volgens mij nu 2 soorten DNA in je lijf hebben maar de verschillen zijn heel minimaal omdat dat de minste kans op afstoting vormt...Dusss zo denk ik erover:P

    By Blogger Tamara M., at 5:11 PM  

  • Het is iets ingewikkelder, maar je erft volgens de Mendeliaanse genetica van elk chromosoom er een van je moeder en een van je vader. Bob heeft 4 unieke chromosomen in zijn lichaam. Twee komen er van ZIJN vader en moeder en twee van de vader en moeder van de long donor. Als alles goed is zit al het vreemde DNA in de donor cellen/ weefsel (hoewel, uit muizen studies is bekend dat celfusie kan optreden tussen donor cellen en eigen cellen). Wel kunnen er cellen infiltreren vanuit zijn lichaam in het donor weefsel en visa versa. Daar zijn hele bibliotheken over volgeschreven vermoed ik, niet mijn expertise en dus lastig uit te leggen in een emailtje. Waar het op neer komt is dat het donor DNA eiwitten maakt, afscheid en op de buitenkant van alle donor cellen tot expressie brengt die uniek zijn en niet door zijn lichaam als lichaamseigen worden gezien. Dit pikken Bobs eigen afweercellen niet en proberen alle donor cellen te doden (waarschijnlijk zitten er ook van dat soort heethoofden in het donor materiaal die Bob weer willen doden). Vandaar dat hij goed zijn medicijnen moet slikken die dit tegen gaan. Die specifieke afweercellen in het donor materiaal zullen wel geleidelijk verdwijnen en dus de kans op afstoting doen afnemen. Geloof dat de eerste paar weken het meest kritiek zijn?

    Alhoewel ik vermoed dat zijn eigen cellen (stamcellen) gedurende de turnover van donorcellen taken over nemen en dus de donorcellen vervangen weet ik niet of dat op grote schaal gebeurt. In Bob’s geval liever niet want zijn DNA bevat een mutatie in het CF gen en die heb je liever niet in je nieuwe longepitheel. Zijn originele DNA past zich dus niet aan, in ieder geval is het niet zo aan het muteren geslagen dat hij binnenkort in een strakke maillot de criminaliteit in Amsterdam kan gaan bestrijden.

    Ik weet niet of het duidelijk is uit het verhaal maar als er verder nog vragen zijn dan moet hij me maar eens op een biertje trakteren en dan onderwijs ik hem wel wat beter in de transplantatie genetica.

    By Anonymous Anonymous, at 3:00 PM  

  • Jur en vooral Reinko, bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik was vanochtend bij mijn longarts en die vertelde in het kort hetzelfde verhaal. Dat ik dus inderdaad immuunsuppressiva krijg om te voorkomen dat de werking van de eiwitten van het DNA van mijn nieuwe longen te stoppen/doden.

    En Reinko, mijn DNA kan niet in mijn nieuwe longen terecht komen, ze nemen de taken van het nieuwe DNA niet over. Ik kan geen CF mutatie krijgen in mijn nieuwe longen, dat is onmogelijk.

    Bedankt in ieder geval voor je reacie en ik ga graag een keer wat met je drinken.

    Bob.

    By Blogger Bob, at 8:12 PM  

Post a Comment

<< Home