Bob, opnieuw opgestart...

Saturday, October 15, 2005

Ilse: I love you!

Ilse, I love you! Wat was het een fantastische avond! Ben vanavond met Frank naar Ilse de Lange in het Spant geweest. Ik was in het Span nog nooit naar een muziek optreden geweest, wel naar cabaret en twee toneelstukken van Johnny Kraaykamp senior (Op bezoek bij meneer Greene, het leukste en mooiste stuk dat ik ooit gezien heb. Iemand anders het toevallig ook gezien?). Maar ga dit vaker doen! Ze begon direct goed met een aantal fraaie nummers. De muziek en de entourage (wist niet dat je met een heleboel TL-buizen zulke fraaie lichteffecten kon maken) er om heen was zo pakkend, dat het moeilijk was om de teksten goed te volgen. Zo was er een toetsenist, die soms op een orgel en een piano die in een hoek van 90 graden tegen elkaar waren opgesteld tegelijk speelde. Met 1 hand op het orgel en andere hand op de piano dus, en dan nog vaak twee totaal verschillende ritmes ook… Ongelooflijk knap, zeker in mijn ogen, ik kon en kan nog steeds namelijk niet eens het allersimpelste liedje uit een blokfluit krijgen. Daarnaast speelde hij ook accordeon en deed hij de tweede stem in veel liedjes. Hoe muzikaal kun je zijn. Verder waren er nog twee erg goede gitaristen en een fantastische drummer die allerlei hele leuke dingen tot zijn beschikking dat en daar veelvuldig gebruik van maakte. Één van de mooiste liedjes was New Beginning, van haar laatste cd. Ze heeft dit zelf geschreven als afrekening na een zeer vervelende periode in Amerika, waar ze kennelijk heel erg geflest is door een manager, zo vertelde Frank me later. Voorafgaand aan het liedje vertelde ze dat ze dit geschreven had om een streep te zetten onder een rotperiode (dat manager verhaal vertelde ze er niet bij). Dit bleek ook wel uit de muziek en de tekst van het liedje, het klonk echt lekker hard als een afrekening. Een ander hoogtepunt van de show kwam toen Ilse Noortje (meisje van ongeveer 14 volgens mij) uit het publiek het podium haalde. Noortje was namelijk kennelijk bij de repetities vanmiddag al in de zaal geweest en was met Ilse aan de praat geraakt. Toen ze had vertelde dat ze heel erg fan was en ook graag zong, had Ilse gevraagd of ze een liedje mee wilde zingen. Dat had ze gedaan bij een van de moeilijkste liedjes. En dit had ze kennelijk zo goed gedaan, dat Ilse haar tijdens de show vanavond bij de aankondiging van het liedje het podium op haalde en vroeg of ze mee wilde zingen. Vervolgens zong dat meisje vrijwel solo dit liedje en kreeg zo de hele zaal plat. Ze deed het echt super goed, ongelooflijk. Geweldig spontane improvisatie actie ook van Ilse, heel erg leuk om te zien en te horen. Rond half elf (het begon om kwart over acht) leek er een einde aan het optreden te komen nadat ze haar laatste liedje had aangekondigd. Er volgde dan ook een minuten durende staande ovatie. Gelukkig kwam ze nog terug voor een toegift met de opmerking: “Hier had ik natuurlijk stiekem op gehoopt.” Hele zaal lachen natuurlijk. En vervolgens gaf ze nog een dik kwartier durende show weg. Ook haar laatste lied, I love you had ze zelf geschreven. Dit was een veel rustiger liedje, maar zeker niet minder mooi dan de rest, integendeel. Helaas staat het niet op de cd haar laatste album, Clean Up) die ik gekocht heb, het komt op haar nieuwe album dat ze vanaf januari in Los Angeles (Ilse: ”Dan bel ik lekker mijn moeder op en vraag hoe het weer bij jullie is terwijl ik in de warmte en de zon zit.”) gaat opnemen.

Om op haar laatste liedje aan te sluiten: Ilse, I love you!! Je hebt ze hele zaal (en vooral Noortje) een fantastische, bijna drie uur! durende avond bezorgd. En je zelf ook volgens mij, het plezier straalde er van af.

2 Comments:

  • En ik moet nog meer dan een maand wachten :-( Ik heb er echt superveel zin in, vooral nadat ik dit heb gelezen :-)
    xxx

    By Anonymous Anonymous, at 1:02 PM  

  • Bobbejaan, I couldn't agree more...

    By Anonymous Anonymous, at 6:07 PM  

Post a Comment

<< Home