Bob, opnieuw opgestart...

Tuesday, September 06, 2005

Athene 2004

Hieronder een verslagje met foto's van een van de mooiste dingen die ik ooit heb meegemaakt. mijn bezoek aan de Olympische Spelen in Athene in 2004.

Athene 2004

In de zomer van 2004, van 19 tot en met 28 augustus, ben ik met mijn vader naar de Olympische Spelen in Athene geweest. Ik was hondsberoerd, aan de zuurstof en had daar een rolstoel nodig, maar toch was het supergaaf. We hadden een heerlijk klein hotelletje/appartementje met een klein zwembadje. Supergezellig daar en van een heel aardige eigenaar die me regelmatig geholpen heeft met kleine dingen die ik niet kon doordat ik aardig ziek was. Hotelletje was op het eilandje Aegina, op een uurtje waren vanuit Piraeus, de havenstad van Athene.

We zijn de eerste dag naar het tafeltennissen geweest, naar de vier kwartfinales van de heren. Eerst 6 (import) Chinezen tegen elkaar en daarna de Zweed Waldner (oud-Olympisch kampioen uit Barcelona ’92) tegen de Duitser Timo Boll. Vooral die laatste was erg leuk om dat er veel Duitsers in de zaal zaten en nog veel meer ZwedenJ. ’s Avonds naar het Holland Heineken Huis waar Dennis van der Geest werd gehuldigd voor zijn bronzen medaille. Blijft een mooi fenomeen dat Huis. Er komen ook super veel buitenlandse sporters en supporters op af. Hier was het ene voordeel dat ik in een rolstoel zat en aan de zuurstof, hoefde daardoor niet in de ellenlange rij voor de ingang te wachten.

De basketbalwedstrijd Amerika – Litouwen was een groot spektakelstuk. De zaal zat helemaal vol met uitzinnige Grieken, Griekenland speelde namelijk in de partij hierna. En de zaal werd gedurende de wedstrijd steeds enthousiaster en gekker, naarmate de overwinning voor Litouwen tegen de gehate (want arrogant gevonden) Amerikanen dichterbij kwam. De Litouwers wonnen uiteindelijk met 94 – 90, een geweldige stunt. In de rust gaven een aantal stunt-basketballers een fantastische show weg met allerlei slam-dunks via trampolines. De combinaties waarbij ze elkaar in volle vlucht de bal nog toespeelden volgden elkaar in rap tempo op, super spectaculair.

Het hoogtepunt van de Spelen was de finale van de 100 meter sprint van de heren. En daar was ik bijJ. Nog nooit zoveel sfeer in een stadion meegemaakt als daar. 70 000 man in een stadion dat helemaal vol zit. En die dan allemaal de sirtaki meedansen op het moment dat die vlak voor de finale werd gedraaid. Kippenvel!!!! En het mooiste was eigenlijk dat de atleten zelf ook vrolijk stonden mee te dansen, 2 minuten voor de belangrijkste wedstrijd uit hun leven… Justin Gatlin werd Olympisch kampioen. Dit was toen een behoorlijke verrassing, maar inmiddels is hij ook wereldkampioen, dus zeker geen one-day-fly. We zagen Stefan Holm nog Olympisch kampioen hoogspringen worden en Christian Olsson het goud winnen bij het hink-stap-springen. De veel voltallig aanwezige Zweden hadden dus goede reden om compleet uit hun dak te gaan en dat deden ze dan ook!

De laatste sport die ik heb kunnen bezoeken (had meer gepland, maar trok het helaas niet om meer evenementen te bezoeken) was het baanwielrennen. Ook super spectaculair, het gaat zo hard, 60-70 km/u op fietsjes zonder remmen. En dat laatste is maar goed ook, jullie kunnen allemaal vast wel verzinnen wat er gebeurd als je met zo een hoge snelheid plotseling gaat remmen op een steile schuine baan. Helaas was er niet zoveel Nederlands succes als eerder die week, met onder andere zilver voor Theo Bos op de sprint en brons voor Leontien Zijlaard-Van Moorsel op de achtervolging. We hebben Theo Bos nog wel gezien op de keirin, maar helaas ging hij hard op zijn gezicht. En het zuurste was dat hij er niets aan kon doen, maar onderuit werd gereden door een andere renner die viel.

In deze super vakantie heb ik een flinke klap gekregen van de hitte (het was 35 – 40 graden). Hoerdoor heb ik toen ik thuis kwam meteen drie weken in het ziekenhuis moeten liggen. Dit was natuurlijk zwaar kloten, maar had de Spelen desondanks nooit willen missen!

Om de foto's goed te kunnen zien: klik met je muis op de foto en je krijgt ze passend in je browservenster. Met goede ogen kun je dan net de bijschriftenlezen:) Om ze in hun originele (en nog grotere en dus duidelijker leesbare) formaat te zien, klik je met je muis op het icoontje rechtsonder (dit verschijnt als je met je muis over de foto beweegt) op de vergrote foto, dan zie je ze echt goed.





1 Comments:

  • Hey Bob,

    Klinkt idd als een super ervaring die olympische spelen. De gezelligheid en de gedrevenheid van die sporters, lijkt wel CF Kamp ! :P Foto's was nog gelukt zag ik, alleen jammer dat ze zo klein zijn :)Spreek je

    Groeten,
    Bowe

    By Anonymous Anonymous, at 12:04 AM  

Post a Comment

<< Home