Bob, opnieuw opgestart...

Monday, August 29, 2005

F*ck het segregatiebeleid. MedeCF-ers, hoe denken jullie er over?

Zie titel!!! Word er zo ondertussen soms gek van. Ze weten echt niet wat ze willen in ziekenhuizen (en dan heb ik het natuurlijk vooral over Utrecht, daar heb ik uiteraard mijn rvaringen mee) met het nieuwe segregatiebeleid… Zo irritant. Ik was vanochtend in Utrecht om bij de EHBO nog een keer naar mijn knie te laten kijken door een orthopeed. Dit kon niet meteen helaas, maar heb wel een afspraak voor komende donderdagochtend meegekregen Dat is mooi, want twee weken eerder dan dat ik had (dinsdag13 september). Daarna wilde ik dus even bij Esmé langs gaan, had ik gisteren met haar afgesproken. Kom ik daar op de afdeling en raak met verpleging aan de praat over mijn knie. Allemaal prima, totdat ik bij Esmé naar binnen wilde gaan, achter glas. Op dat moment werd ik tegen gehouden door een verpleegster. Die vertelde me dat dat niet mocht. Ze wist me zelfs te vertellen dat ik helemaal niet meer op de afdeling mag komen… Zo raar en stom, begrijp daar echt niets van. Te meer omdat toen ik vorige week vrijdag er was, ik wel gewoon bij Judith en Tamara achter glas mocht. Ik heb zelfs toen dokter Van de Graaf nog gesproken, die heeft me naar binnen zien gaan en daar niets van gezegd. Hij vond het dus allemaal wel best. Ook de verpleging vond het toen allemaal prima. Daarbij komt ook nog eens dat Lotte (zus van Esmé) gisteren nog aan een andere verpleegster had gevraagd of ik achter glas bij Esmé mocht en dat was geen enkel probleem…En nu werd me doodleuk gezegd dat ik zelfs eigenlijk niet meer op de afdeling mag komen. Het wordt tijd dat er eens duidelijk wordt wat wel en niet mag. En graag vooral wat wel mag. Want het slaat in mijn ogen echt helemaal nergens op dat ik niet eens achter een dichte dikke deur met een raam er in bij een mede getransplanteerde of gewone CF-er op bezoek mag. Alsof ik door een dichte deur bacteriën zou kunnen overdragen of krijgen… Ik geloof zelf ook niet dat ik of de mede CF-er die ik zou zien elkaar zou kunnen aansteken als ik een mondkapje op heb, laat staan als ik een schort zou aandoen. Zeker niet als je een meter uit elkaar blijft, niet hoest in elkaars richting en elkaar niet aanraakt. Ik blijf ze dan ook zeker ontmoeten buiten ziekenhuizen om en weet dat heel veel CF-ers dat ook doen. Maar ik kan me nog wel goed voorstellen dat ze in ziekenhuizen willen voorkomen dat je bij elkaar komt als CF-patiënten in een kleine dichte ruimte. Het zal ongetwijfeld uit onderzoek gebleken zijn dat je elkaar dan kunt aansteken/besmetten, al heb ik dat zelf dat nog nooit gemerkt. Dat vind ik dus ook geen probleem, al is het natuurlijk jammer. Maar achter een dichte deur met glas, en al helemaal het eventueel helemaal niet meer op de afdeling komen, dat spoort echt niet vind ik. Sprak ook nog even een andere verpleegster, en die vroeg zich ook af wat het voor kwaad kon achter een dichte deur om bij een mede-patiënt op bezoek te gaan.

Het is allemaal natuurlijk hartstikke goed dat er zoveel onderzoek wordt gedaan naar CF en naar de mogelijkheden om de kans op infecties te verminderen. Dat daar ook het nieuwe segregatiebeleid uit is voort gekomen, prima. Maar men gaat mijns inziens dus veel te ver en vooral de onduidelijkheid is zwaar irritant.

Volgens mij denken heel veel mede CF-ers er net zo over als ik. Heb dus een vraag aan mede-CF-ers dit dit lezen of ze hier even op willen reageren via een comment of zo. Ben namelijk heel benieuwd hoe jullie hier precies over denken. Zou het interessant en leuk vinden om jullie mening er over te horen en mee over te praten/discussiëren.

Dat was het weer even. Sorry voor lang stuk, maar moest het even kwijt, ook om jullie meningen te peilen dus.

3 Comments:

  • Ik ben het helemaal met je eens, tegen dit soort problemen zijn Tamara en ik zeer vaak aangelopen, toen wij in het ziekenhuis lagen. Ze weten niet wat ze willen en ze spreken elkaar allemaal tegen. :) En nu ga i kweer naar Deventer, doei, liefs

    By Anonymous Anonymous, at 4:30 PM  

  • Natuurlijk ben ik t ook helemaal met MArs en Juud eens, ik hoef er eigenlijk niks aan toe te voegen. Mijn infuus is er weer uit, lees maar op mijn Blog:P Liefs Tamara

    By Blogger Tamara M., at 11:32 PM  

  • Hey Bob,
    nouja eigenlijk hoef ik verder niets te zeggen dan dat ik het met helemaal met jou, Juud, Mars en Tamara eens ben. Er moet maar eens duidelijkheid komen.. Zelf loop ik in het AMC en heb daar nog niks gemerkt. Ik ben nog niet op de afdeling geweest maar op de poli kom ik nog gewoon cfers tegen.
    xxx Marjolein

    By Anonymous Anonymous, at 10:43 AM  

Post a Comment

<< Home