Bob, opnieuw opgestart...

Saturday, December 17, 2005

Adjeventskalender

Met dit geweldige cadeau (een levensgrote Ad(je)ventskalender voor Adje kwam Paul de Leeuw vanavond aanzetten in zijn programma Mooi! Weer de Leeuw. En het was weer mooi om De Leeuw bezig te zien. Adje werd natuurlijk gefeliciteerd voor zijn winst bij Barend en Van Dorp van de BVD trofee voor de markantste Nederlander van het jaar. Anne, we hebben onze zin gekregen. Ik heb een paar maanden geleden de eerste uitzending gezien waarin hij uit het publiek werd geplukt en lag direct dubbel om hem. Ik was altijd al fan van Paul de Leeuw, maar Adje maakt het extra leuk.



Donderdagavond ben ik bij Marjolein in het AMC (gelukkig doen ze daar nog niet aan het segregatiebeleid) geweest, was heel gezellig. We hebben wel gemerkt hoe raar een potje Monopoly wereldwondereditie kan lopen, hè Marjolein?

Donderdag ben ik verder de hele dag op de UvA geweest om mijn essay voor Unisca af te maken. Dat is gelukt gelukkig, was blij dat ik hem af had, telt namelijk voor 60% mee voor een vak van tien studiepunten. Het gaat over de patentrechten op medicijnen en bij het onderzoek hiernaar kwam ik eigenlijk tot de schokkende conclusie dat ik met mijn CF niet meer geleefd had als in een ontwikkelingsland geboren was. Dat wist ik natuurlijk wel ergens in mijn achterhoofd, maar realiseerde me het pas echt toen ik van mij apotheek de lijst van medicijnen met de prijzen er van kreeg waar ik om had gevraagd voor mijn essay. Ik heb namelijk sinds ik thuis ben na mijn transplantatie voor, schrik niet, 32.190 euro aan medicijnen gebruikt (zie tabel hieronder, essay was in t engels, dus vandaar de engelse toevoegingen). Als je dan beseft dat het gemiddelde inkomen in bijvoorbeeld Ghana ong. 1650 euro per jaar is, dan besef je dat je als je daar geboren was nooit de juiste medicijnen had kunnen krijgen (ze hebben daar geen goede ziektekostenvezekeringen en al hadden ze die, de 100 euro per maand die dat kost, kunnen ze dus ook nooit betalen). Best eng, zet je wel aan het denken op zo een moment. Ik zal een dezer dagen proberen mijn essay hier op mijn site te zetten, maar de serverruimte die ik heb aangevraagd werkt nog niet, kan dus nog geen word documenten hier neer zetten.


Medicine: Price:
Aciclovir € 276.36
Calci chew (extra calcium) € 81.17
Cellcept (immune suppressive) € 3503.62
Co-trimoxazol (anti-biotic) € 56.79
Coversyl (blood pressure) € 181.30
Fungizone (against funguses in your lungs) € 778.73
Mouth caps € 113.25
Nexium (stomach reliever) € 419.56
Novomix (insulin) € 347.20
Novorapid (insulin) € 43.35
Nutridrink (nutrition) € 897.60
Pancrease HL (enzymes) € 4897.62
Prednison € 64.64
Prograft (immune suppressive) € 4614.16
Tobi (anti-biotic) € 2635
Vfend (against funguses in your blood) € 11595.18
Other medicines € 784.75

Total € 31290.03


Vandaag met Bas en Azarja naar Utrecht geweest op te sporten met de mensen van H2O. Dit is een organisatie voor hart- en longgetransplanteerden die onder andere de Nederlandse deelname regelt voor de Europese games voor hart- en longgetransplanteerden, waar ik in juni 2006 in Napels aan mee ga doen.

Goed weekend nog allemaal!

PS: Wat een klotenloting van PSV, Lyon was de enige ploeg die ik echt niet wilde loten… En ook erg zuur is dat ze eerst thuis spelen, waardoor ik er niet heen kan, omdat ik dan in Turijn zit. Ok, ik mag niet klagen, want dat is natuurlijk super gaaf, maar is toch jammer.

1 Comments:

  • Hee bob, ik hoorde al dat je had gewonnen met het spelletje! Doe je goed!
    Groetjes Laura

    By Anonymous Anonymous, at 7:06 PM  

Post a Comment

<< Home