Bob, opnieuw opgestart...

Tuesday, August 16, 2005

Roland Garros


Voor dat ik deze blog begonnen ben, ben ik eind mei vier dagen met Jilles en Marek naar Parijs geweest om naar Roland Garros te gaan. Dit was mijn eerste fatsoenlijke uitstapje na mijn transplantatie. Woensdag 26 zijn we met de Thalys vertrokken vanaf Schiphol. Na een perfecte reis in heerlijke door airco gekoelde trein waren we na 5 uur treinen en een stuk met de metro in de stad in onze hotelkamer in het Hotel des 3 Nations in hartje Parijs (voor de geïnteresseerden: 85 euro per nacht voor een 3-persoonskamer op 100 meter van het Place de la République, hartje stad dus). De eerste avond een paar uur door de stad gedwaald, flinke afstand afgelegd, in ieder geval een afstand waarvan ik voor mijn transplantatie alleen maar had kunnen dromen. Onder andere langs het Centre Pompidou, Louvre, Opéra, Champs Elysées om te eindigen bij de Arc de Triomphe.

De volgende ochtend vroeg er uit, want Marek en ik wilden de Eiffeltoren op, hadden we allebei nog nooit gedaan. Dit was heel erg gaaf, we zijn tot de tweede verdieping geweest, Voor foto's zie hieronder. Daarna zijn we naar het Bois de Boulogne gegaan, daar ligt Roland Garros. Voor deze donderdag in de eerste week van het toernooi (2e ronde van de singles) hadden we alleen kaarten voor alle zogenaamde buitenbanen, we konden dus niet op de 3 centre courts. Was heel erg gaaf, hebben onder andere Ferrero, Canas (ja, die Argentijnse pikkenslikker die nu geschorst is), Kuznetsova en een dubbel Mirnyi/Bjorkman gezien. 's Avonds gegeten bij L'Entrecote. Alle drie 4de formule Entrecote genomen, iets wat 90% van de mensen die daar gaan eten doet. Was echt superlekker, vooraf prima groene salade met dressing en als hoofdgerecht geweldige entrecote (hoe verrassend) met prima friet en heerlijke mosterdsaus. Maar dat dit lekker was wist ik al, was hier al 2 x eerder geweest namelijk en dit restaurant houdt zijn beroemde en zeer succesvolle formule nog wel even in stand. Daarna teruggegaan naar de hotelkamer waar we met onze neus in de verlenging van de Champions League finale vielen. Tot onze verbazing was het geen verlenging na 0-0 of 1-1, maar na 3-3. En dat nadat ACMilan met 3-0 had voorgestaan. Echt het achtste wereldwonder, Italianen die een 3-0 voorsprong weggeven in een wedstrijd en hem dan nog na penalty's verliezen ook...

Vrijdag waren het derde ronde partijen op Roland Garros. We hadden nu kaarten voor het kleinste stadion, court 1. Hier hebben we twee hele gave 5 setters gezien. Allebei tussen twee Spaanse gravelrukkers, namelijk Moya-Vicente (6-4 5e set Moya) en Gaudio - Vicente (winst Gaudio). Aangezien het 33 graden was in de schaduw, ben ik op een gegeven moment naar baan 3 gelopen, waar een damesdubbel zou beginnen. Had hier geluk, omdat ik aankwam op matchpoint van de partij daarvoor. Hele tribune liep leeg, waardoor ik een heerlijk plekje tegen de muur op de eerste rij en in de schaduw. Beter kon dus niet, ben dus 2 en een half uur blijven zitten bij Kirilenko/Salerni tegen Bartoli/Groenefeld. 's Avonds lekker dicht bij het hotel gegeten, aan het place de la République.

Zaterdagochtend zijn we naar La Défence gegaan, om de moderne Arc de Triomphe, La Grande Arche, op te gaan en zo de hele stad te kunnen overzien. Nu dus van de andere kant gezien, met een heel ander uitzicht dan vanaf de Eiffeltoren. Heel indrukwekkend hoe La Grande Arche gebouwd is. Hij ligt namelijk loodrecht in het verlengde van de Champs Elysées en de "oude" Arc de Triomphe (om daarop te gaan staat op mijn lijstje voor een volgend bezoek aan Parijs). Je hebt dus een prachtig zicht hierop en zit de Champs Elysées recht onder de Arc de Triomphe door gaan. Hierna zijn we teruggegaan naar het centrum, waar we bij een supermarktje heerlijk stokbrood en beleg gekocht hebben om dit vervolgens in de Tuilleries (tuinen bij et Louvre op te eten). Nog een stukje door het Quartier Latin gelopen en daarna terug naar het hotel om de spullen op te halen en naar het Gare du Nord te gaan. Vandaar vetrok de Thalys weer naar Schiphol. Op de terugweg erg gelachen om de 9 maanden oude Koen, die naast ons zat in de trein met zijn moeder. Was heel erg leuk deze korte trip naar Roland Garros, hele mooie ervaring, misschien extra omdat het weer mijn eerste vakantie was na mijn transplantatie en ik echt merkte dat ik alles weer kan wat een normaal mens ook gewoon doet. Smaakt naar meer, wie weet volgend jaar meer. En misschien kon ik je dan wel tegen Myrthe:)














Linksboven: Court 1 Rechts: Vanaf de Eiffeltoren Linksonder: L 'Entrecote














Linksboven: Damesdubbel op baan 3 Rechts: Vanaf La Grande Arche Linksonder: brug over de Seine

0 Comments:

Post a Comment

<< Home