Bob, opnieuw opgestart...

Tuesday, February 12, 2008

Veldbezoek aan Maracuene, Maputo provincie

Boa tarde,

Gisteren zijn we naar Maracuene geweest, om 3 plekken van uitbetaling van het project te bezoeken. Het begon echt op zijn Afrikaans, we hadden om 7 uur ’s ochtends afgesproken om op tijd in Maracuene te zijn. Dat werd dus geen 7 uur van vertrek... Eerst liet iemand van INAS hoofdkwartier op zich wachten, die uiteindelijk ziek bleek te zijn en helemaal niet mee kon. Vervolgens kregen we te horen dat de politie nog niet klaar was om het geldtransport te begeleiden en dat we daarop moesten wachten. Uiteindelijk waren we rond half elf ter plekke en kon de eerste uitbetaling beginnen. Het was voor ons natuurlijk frustrerend, we waren voor niets om 6 uur opgestaan, maar voor de beneficiaries nog veel vervelender. In het eerste district zaten die namelijk al vanaf 6 uur te wachten om hun geld op te halen, keurig met zijn allen op de grond onder een boom. 4 en een half uur wachten dus, de andere twee districten hadden resp. 3 en 5 uur gewacht... Zie hier dus meteen één van de hoofdredenen waarom dat geld op een efficiëntere manier bij die mensen terecht moet gaan komen. Opvallend was hoe dankbaar de mensen zijn met wat ze krijgen (ook al zijn het, ook voor hun, per maand maar heel kleine bedragen) en hoe graag ze hun verhaal aan de hand van vragenlijsten die we gemaakt hadden aan ons wilden vertellen. Nog een staaltje Afrika trouwens, het grootste gedeelte van de mensen was volgens hun ID kaart (wat al een klein wonder is trouwens dat ze die überhaupt hebben) precies op 1 januari geboren. En dan bij voorkeur ook nog in ronde jaren als 1935 of 1940☺. Ik moet zeggen dat de man wiens ID aangaf dat hij 73 was, er bepaald niet zo uit zag. Topper was wel de vrouw die een ID had met Republica de Portugal er op, nog van voor de onafhankelijkheid van 25 juni 1975 dus. Respect voor haar trouwens, ik was het ding ongetwijfeld in die 33 jaar al lang een keer kwijt geweest.





Verder gaat het hier wel z’n gangetje, al gaat de installatie van internet thuis hier ook op zijn Afrikaans. Ze zouden vanochtend om half elf komen, werd ik net gebeld dat het morgen rond 9 uur wordt. Ben benieuwd of het er morgen überhaupt is... Ik weet, en zeker na wat ik gisteren gezien heb, dat ik niet moet klagen hier, maar irritant is het wel.

Voor de nieuwsgierigen naar het weer hier, het is hier warm en vochtig. Temperatuur ligt meestal rond 35 graden, hoogste wat ik op het nieuws zag is 37,2 graden. Voorlopig kan ik er gelukkig prima tegen. Verder is het ook als het niet regent vaak erg vochtig, wat het nog warmer doet aanvoelen. En regenen kan het ook, zie hieronder (En nee, deze foto is niet bewerkt of wat dan ook. Hij is vanaf het balkon van het appartement genomen zonder raam ervoor met een droge lens).



Zaterdag ben ik naar het Museo Nacional do Moeda geweest, ofwel het geldmuseum. Het was klein (was er in drie kwartier klaar en dan had ik alles gezien) maar erg leuk en vooral verrassend. De geschiedenis van het Mozambikaanse geld met alle koloniale invloeden werd onder andere uitgelegd en ze hadden geld uit alle hoeken en gaten uit de hele wereld, van Cuba tot Irak en van Peru tot Nieuw-Zeeland. Als iemand me bijvoorbeeld had gezegd dat ik hier guldens uit mijn geboorteland zou zijn tegengekomen, had ik die persoon voor gek verklaard. Maar het is echt zo, kijk maar:



Ik ga van t weekend proberen om de stad uit te gaan, naar Tofo, Krüger of Inhaca, het eilandje vlak voor de kust van Maputo.

Ate logo,

Bob

1 Comments:

  • Ziet er goed uit! Moet erg bijzonder zijn. Heb je trouwens de Apple store al gevonden? ;)

    By Blogger Michiel, at 10:02 AM  

Post a Comment

<< Home